Hjemmearbejdspladser

posted in: Tips | 0

Med mange flere medarbejdere, der arbejder fra hjemmearbejdspladser, er der en risiko for at kriminelle vil koncentrere deres indsat om at finde de mindst beskyttede arbejdspladser og forsøge at ramme virksomheder gennem dem. DR har en artikel, der advarer om dette: dr.dk forsvarsminister-advarer-hackere-vil-udnytte-krise og Computerworld har også beskrevet 5 vigtige krav: Meget generelt om alt fra ergonomi til datasikkerhed for både virksomhedens og klienters/kunders data. Og adskillige IT-forhandlere har mange forslag til anskaffelse af udstyr indretning af hjemmearbejdsplads – inkl. kaffemaskine og luftrenser. Det skal desværre tages alvorligt – de kriminelle har ingen moralske skrupler med at udnytte situationen.

Det er langt fra alt arbejde, der kan udføres fra en hjemmearbejdsplads, men meget administrativt arbejde og kontakt til kunder og leverandører kan fint udføres ved at trække på IT til udførelse af en række forskellige funktioner: PC-arbejdspladsen, netværks-konference, videomøde og kontor-telefon. Vi giver en række idéer til dem alle. I denne artikel drejer det sig om hjemme-PC arbejdspladsen.

Generelt

En god internetforbindelse er en nødvendighed. Det er sikkerhedsmæssigt bedst med fiber ind i huset og ledningsbaseret forbindelse internt i huset, men det er ikke absolut nødvendigt: En mobiltelefon med hotspot slået til kan også bruges og trådløs forbindelse internt i huset virker også fint: Husk dog at sørge for, at den trådløse router ikke benytter et kodeord, som kendes af for mange (som fx et generelt fabriksindstillet kodeord) eller er for let at gætte. Og det gælder også, hvis du kører med ledningsforbindelse: Din internet router må ikke bruge et generelt fabrikstildelt brugernavn/password – de kriminelle kender disse og prøver dem som det første. Netværkssikkerheden kan evt øges med overvågning af trafikken på dit hjemmenetværk, fx med InfoShares SLE/SLS kombination. Sikkerheden på din hjemme-PC bør være lige så god som på din kontor-PC – eller i hvert fald så tæt på som muligt. Så sørge for at den har et opdateret antivirusprogram og gennemfør en total sikkerheds-scanning af PCen inden du går i gang. Hvis det er en Windows PC vil jeg anbefale, at du henter og kører Malwarebytes, som er god til at finde og fjerne diverse sikkerhedstrusler. Malwarebytes findes også med antivirus scanning, men det har du sikkert i forvejen på din PC, så du bruger det blot til at foretage en one-shot scanning af PC’en. Hvis flere medlemmer af din familie benytter din hjemme-PC, skal du som minimum sørge for at der er flere forskellige brugernavne, så du kan arbejdsmæssigt logge ind med et brugernavn, som din teenagesøn ikke bruger til diverse tvivlsomme programmer, som han har hørt om. Det er selvfølgelig bedst, hvis PC’en kun bruges som arbejds-PC. Hvis du får brug for en printer, som du fx har haft med hjem fra arbejde, så er det absolut letteste at tilslutte en printer via USB – det går som regel fuldstændig problemfrit. Men også netværkstilsluttede printer er som regel rimeligt simple at tilslutte, men det kræver at du ikke er bange for at klikke nogle gange undervejs i dens opsætning og måske også, at du kender dit eget interne nets konfiguration. (På en Windows PC kan du starte kommandoprompt – skriv cmd i søgeboksen (luppen nederst til venstre), tryk retur, skriv ipconfig /all, tryk retur: Nu vises ip adresserne for din PC og, under gateway, for din router og så er du godt hjulpet. Hvis du har problemer med at “finde” en netværksprinter, kan du som regel aflæse dens ip adresse på printerens konfigurationsskærm / konfigurationsudskrift eller du kan lede efter den på dit eget interne netværk med en ip-scanner, fx advanced-ip-scanner.com/. Det kan ofte drille, hvis printeren er konfigureret specielt til at arbejde med kontorets netværk og ikke automatisk finder ud af, at den nu sidder et andet sted. Alle printere har en brugervejledning, der formodentligt kan findes på internettet og hjælpe, hvis det driller. Når man sidder alene, eller omgivet af familie, kan det være let at blive distraheret eller fristet til overspringshandlinger. Så hjælp dig selv og kolleger ved at være lidt mere flittig på mailen til at spørge om dette og hint.

PC arbejdspladsen

Uanset om du bruger Windows, MacOS eller Linux kan du arbejde fra din hjemmecomputer som om du sidder på kontoret. Der er forskellige scenarier, som kan optræde i forskellige kombinationer:

  1. Dine programmer ligger i skyen (Software as a service)
  2. Din arbejds-pc bruger et skrivebord, der ligger på en server (Citrix, Terminal Services, RDP, Fjernskrivebord) som befinder sig udenfor kontoret.
  3. Som 2, men med serveren placeret i kontorets lokalnetværk.
  4. De programmer, du bruger ligger dels på din kontor-PC og dels på kontorets server
  5. Programmer på kontor-PC og kun data på servere.

Fjernstyring af PC. er den hjemmearbejdsplads, der er hurtigst at sætte op og som giver de mindste afvigelser fra arbejdet på kontoret. Det er simpelt og nemt forståeligt – din hjemme-PC har simpelthen overtaget kontrollen med din kontor-PC: Så fungerer alt som om du sidder foran din kontor PC, uanset hvilket scenarie, der svarer til jeres brug. Der er mange systemer, der er beregnet til dette, fx LogMeIn, Teamviewer, AnyDesk og VNC (RealVNC, TightVNC, UltraVNC). Vi bruger LogMeIn (som dog desværre er blevet rigeligt dyrt, men vi har et par hundrede ekstra pladser, som vi kan leje ud til en fornuftig pris), som fungerer hurtigt og gnidningsløst og som har indbygget VPN kryptering.

Hvis alle dine programmer ligger i skyen, så er det jo bare at gå i gang – husk det ovenstående om sikkerhed! Nogle af den slags programmer kræver en VPN forbindelse (Virtuelt Privat Netværk) og vejledning til installation af den rette VPN vil i så tilfælde være blevet givet i forbindelse med installationen på kontoret. VPN sørger for at al kommunikation mellem to punkter (hjem og kontor) krypteres, så det set fra resten af internettet er en uigennemsigtig strømpe, der er trukket hen over kommunikationen. Det samme gælder, hvis du benytter et fjernskrivebord op mod en server, der ligger udenfor kontoret. Hvis din kontorarbejdsplads benytter fjernskrivebord op mod en server internt på kontoret, vil I selv skulle sørge for etablering af en VPN forbindelse. I har det muligvis allerede, men mangler måske licenser, så mange samtidigt kan benytte VPN. Vi benytter OpenVPN, som tillader lige så mange VPN forbindelser, som du har brug for – uden licenser. Vi har bygget en lille OpenVPN server, som kan sættes på jeres kontornetværk på et øjeblik, og hvis I har brug for mere maskinkraft, så hjælper vi gerne med at lægge OpenVPN på pensioneret Windows-PC – jeres egen eller en af vores. VPN forbindelsen kan også benyttes i scenarie 4 og 5: Din hjemme-PC med VPN-klienten aktiveret bliver simpelthen til en PC på kontorets lokalnetværk.

Hvis kontorets server kun benyttes til data er det relativt enkelt at give adgang til disse data via en filserver i skyen, fx med et abonnement på Dropbox eller OneDrive eller ved etablering af jeres egen NextCloud server, enten på eget hardware på egen adresse eller på en virtuel hostet server – det behøver kun at tage få timer for at etablere en sådan løsning og sørge for at alle har adgang til de data, de behøver. Og så giver det i øvrigt samtidigt mulighed for at I let kan dele udvalgte data med kunder og samarbejdspartnere. Vi er varme tilhængere af NextCloud som vi primært benytter fra vores server i Amsterdam. Nextcloud klienten på den enkelte PC sørger (lige som med Dropbox og OneDrive) for, at der hele tiden ligger en opdateret kopi af de relevante data på den enkelte PC eller hvis man ikke ønsker kopiering af data, kan man have adgang via en almindelig browser. Du er velkommen til at prøve Nextcloud på vores server her: automaticfiling.com/nextcloud. Login med brugernavn demo og password InfoShare20.