Det er indbygget i Windows hvordan du tilføjer opgaver, der skal udføres når PC’en starter og andre opgaver, når du som bruger logger dig på. Og du kan bruge Windows Scheduler til at få udført specielle opgaver på bestemte tidspunkter.
Men at få Windows til at gøre et eller andet som du bestemmer – fx at tage en backup – inden den lukker ned, er ikke så ligetil. Du kan gøre det lidt bagvendt: Du kan lave en genvej (se fx denne HowTo), der starter din backup og så kan du enten bede scheduleren (Opgavestyring – se mere om den her på docs.microsoft.com) om at lukke PC’en når backup jobbet er færdigt eller du kan tilføje luk ned kommandoen til starten af backup programmet, hvis du starter det med en batch (.bat) fil, fx:
xcopy c:\users\kontonavn\documents\*.* /M /Y /E n:\minedokumenter
shutdown /s /t 5
(Du kan finde ud af flere muligheder med xcopy og shutdown ved at åbne et kommandovindue og skrive henholdsvis xcopy /? og shutdown /?
Du kan også vælge at bruge vores (gratis) program “DoAndShutdown”, som kan udføre forskellige kommandoer målrettet mod backup og filkopiering, vente og lukke ned. Det bruges i forbindelse med backup til et drev, der efterfølgende skal synkroniseres med et arkiv i skyen, fx Dropbox, Nextcloud, Rushfiles eller lignende. Hvis du henter og starter programmet danner det selv en tom konfigurationsfil med indbygget vejledning. Du finder det her: DoAndShutdown på Automaticfiling.com.
Softwarefirmaet Apowersoft har lavet en Shutdown Assistant som giver flere muligheder.