Det kan være vanskeligt nok at købe elektronik, når man skal sammenligne de forskellige produkters ydeevne med ens egne behov. Og for printere skal man også helst beregne en stykpris pr print for at få en reel sammenligning. Men nu vil jeg så gøre det lidt vanskeligere ved at tilføje endnu et forslag til sammenligning: Reparationsmuligheder og -omkostninger. Gode muligheder for reparation forlænger et produkts levetid og det har både betydning for dine omkostninger og vores forbrug af (sparsomme) naturrigdomme. Der er stor forskel på reparationerne – nogle har næsten karakter af en nødvendig driftsforanstaltning, fx udskiftning af et batteri.
Det er ikke let at finde ud af hvor let eller umuligt, det vil være at reparere noget, men Ifixit (firma, der opstod som skruetrækkersælger mere eller mindre som protest mod Apples mere og mere besværlige reparationsmuligheder) laver et “repairabilityindex” som man kan tjekke og måske være heldig at finde oplysninger om den dims, man overvejer at købe. De har et index for smartphones, for tablets og for bærbare computere.
De har lavet et imponerende stykke arbejde selv om jeg ikke er helt enig i deres metode til at udregne en score: Jeg synes de burde lægge mere vægt på de reparationer, som helt sikkert kommer (fx batteriskift) og i højere grad inddrage deres erfaringer med ting, der går i stykker (fx iPhone ladere med Lightning tilslutning).
Med mellemrum kan man også være heldig at finde forsikringsstatistikker, der kan hjælpe med en vurdering. Hvor PC fabrikanterne for 10-15 år siden forsøgte at lave kabinetter, der var enkle at skille ad, gerne uden brug af værktøj, så er udviklingen siden gået i retning af mindre og mindre kabinetter, der bliver vanskeligere og vanskeligere at have med at gøre. Se fx denne artikel på ZDnet.