Vi modtager jævnligt mails med gode tilbud på diverse programmer, cms plugins, kurser, bøger o.s.v. Nogle af disse kommer fra entreprenante sælgere, der benytter “Sales funnels” – et udbredt viralt salgstrick. Det går ud på, at det første tilbud er tilpas billigt, men når du har sagt ja til det, så er der lige et tilbud om en bedre udgave og flere rettigheder og ekstra hjælp og…..
Hvert enkelt af disse tilbud er såmænd reelt nok, men det er ikke nogen særlig pæn måde at sælge på. Det kræver i hvert fald en del øvelse i at læse produktbeskrivelser, hvis man ikke alt for let skal lade sig fange ind.
En formulering som “You can install on any number of sites that you own, its a wordpress plugin so you need to have a domain name and hosting to install wordpress there. It will not work with a free wordpress.org site” siger det jo klart: Du må kun installere på hjemmesider, som du selv ejer – men det er nemt at overse. Faktisk kan “can install” også betyde “du kan installere, men må ikke bruge medmindre…”.
Her er et eksempel på en sådan Sales Funnel, hvor et tilbud på $27 ender med $312 inden man har betalt for det, man (måske) troede, man fik i første omgang (De 50% er den andel, som sælgeren får – resten er til produktets udvikler):
Et af problemerne er, at man skal tage stilling til det første tilbud uden at vide, hvad prisen er for de efterfølgende tilbud (som man har på fornemmelsen kommer lidt efter). I den situation kan det hjælpe hvis man kan finde den beskrivelse som jeg viser her ovenfor – altså udviklerens beskrivelse af den Sales Funnel, de tilbyder sælgeren. Google hjælper, men der er ikke nogen generel metode – søg evt på produktnavnet og sales funnel. Den her viste kommer fra www.wpcoursify.com/jv/.