I slutningen af november var der en webhotel udbyder, der gik konkurs. Og 2500 kunder tabte alle deres data.Det kan du læse mere om i Computerworld her.
Det var synd for de 2500, men for os andre må det være en øjenåbner: Til dagligt fungerer din hjemmeside helt problemfrit og du har sikkert en aftale med et webhotel, som sørger for at der er taget backup, hvis en af deres servere skulle få problemer. Men hvis det firma, du har en aftale med, går konkurs, så er det helt ligegyldigt, hvad, der står i din aftale: De data, du ikke har en kopi af hos dig selv er væk! Og det gælder både hjemmesidens opsætning og indhold, men fx også tilmeldinger til nyhedsbrev, kunder i webshoppen o.s.v.
Og det koster så lidt at sørge for at du altid selv har en kopi af alle data – det skal bare gøres.
Da de fleste hjemmeside systemer gemmer indholdsdata i en database, skal du bruge 4 ting:
- Et program på hjemmesideserveren, der kan lave en backup af databasen,
- ftp-adgang til alle filer på din hjemmeside,
- en ftp-klient på din egen PC/Mac/Linux arbejdsstation og
- nok harddiskplads til at gemme informationerne. Det kan fx klares med en ekstern harddisk til nogle få hundrede kroner.
Programmerne, du skal bruge findes i gratis udgaver, fx FileZilla til ftp-download eller den indbyggede ftp klient i Windows. Backup af databasen afhænger af hvad dit webhotel bruger, men en almindelig kombination er en MySQL database med phpmyadmin til administration. Hvis du ikke selv er tryg ved opsætningen, kan du selvfølgelig kontakte InfoShare og så gør vi det på kort tid.
Eller du kan simpelthen bede os om at gøre det, så downloader vi alle dine hjemmeside data til en server hos os en gang i døgnet – pris 10 kr pr md excl. moms for op til 1 GB data.