E-mail adressen er for mange en vigtigere identifikation end et telefonnummer. Du bruger den selvfølgelig til at modtage og sende e-mails, herunder også nyhedsbreve som du får tilsendt automatisk, men derudover har du måske også brugt den som identifikation, da du oprettede en konto på Facebook, LinkedIn en eller hvad du nu ellers bruger.
Så det er ikke så ligetil at skifte mail-adresse, men man kan jo blive nødt til det, fx hvis man har oprettet sit eget domæne, så man kan komme til at hedde mig@mitefternavn.dk, hvis din forening tilbyder dig et domænenavn, som du synes er med til at sige noget om, hvem du er (fx drhansen@dadlnet.dk) eller hvis du endelig har taget dig sammen til at få adskilt din private og din virksomhedsmail.
Anbefaling 1: Password / adgangskode til din postkasse er en vigtig oplysning – gem den et sted hvor du altid kan finde den.
Anbefaling 2: Private emails skal ikke sendes til din firma emailadresse. Det gælder ikke kun Hillary Clinton og tillidsrepræsentanter og…
Der er mange tilbud om gratis postkasser med masser af plads, som du kan vælge, så der er ingen grund til at benytte en betalt TDC postkasse med ringe datakapacitet. Med mindre, du synes at, de der tilbyder gratis postkasser, ikke alene finder ud af meget om dig, men også bruger det i rigeligt omfang. (Gmail viser pudsigt nok altid annoncer, som er relevante i forhold til dine søgninger og mails)
Så hvis du nu skal skifte:
Planlæg det i god tid og opret og brug både den nye og den gamle mail-adresse samtidigt i et par måneder, fx ved at dit mailprogram (på din PC, Mac eller telefon) er sat op til at hente mails fra begge postkasser. Og sæt så programmet til at oplyse din “svar til” mailadresse til at være den nye adresse, så de der modtager mails fra dig mere eller mindre automatisk benytter den nye adresse.
Så snart den nye adresse er aktiv så send besked til dine kontaktpersoner, at de fremover skal bruge den nye adresse.
Hver gang du modtager et nyhedsbrev eller en notifikation fra et eller andet du er medlem af, så gå ind på det sted, hvor du er registreret og ret mailadressen til den nye.
Når der er gået nogen tid, så se på dine modtagne mails om de er sendt til den nye eller gamle adresse og informér de, der stadig bruger den gamle adresse en gang til.
Man kan som regel sætte en postbox op til at videresende alle modtagne mails til en ny adresse, men det hjælper ikke meget i denne situation: Du er jo interesseret i at vide om afsenderen har fået opdateret din adresse.